راهکارهای طراحی فضای باز آموزشی کودکان بر مبنای ارزیابی و تحلیل نیازهای دختران و پسران 3-6 سال

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مدرس رشته معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت

2 گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان ، ایران

3 گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران

4 گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شهید رجایی، تهران، ایران

10.22034/usd.2024.2019021.1178

چکیده

یکی از عوامل مهم در بروز و افزایش خلاقیت کودک محیط آموزشی است . تحقیق پیش رو کاربردی است و روش تحقیق آن پیمایشی-اکتشافی با شیوه توصیفی است. در این پژوهش، جهت شناخت نیاز و انتظار کودکان از فضای باز آموزشی، از تکنیک نقاشی، مشاهده و مصاحبه نیمه سازمان یافته مخصوص کودک استفاده شد تا اطلاعات لازم در مورد فضای باز دلخواه کودکان حاصل شود. جامعه مورد توجه، کودکان 3-6 سالِ مهد ها و پیش دبستانی های شهر تهران و حجم نمونه، 25پسر و 35دختر که به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. سپس تمام اطلاعات موجود در نقاشی کودکان با تفکیک بر اساس جنسیت کودک، بر اساس دسته هایی که با اهداف ادبیات موضوع تطابق داشتند، به لحاظ آمار توصیفی طبقه بندی شدند و در نهایت بعد از تفسیر و تحلیل کیفی تصاویر، با کمک 5 نفر از مربیان کودک با سابقه بیش از 15سال و دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد/ دکتری روانشناسی/علوم تربیتی، با استفاده از روش دلفی نتایج به جمع بندی رسیدند. یافته ها نشان از تشابه ها و به ویژه تفاوت هایی برای دختران و پسران بود و به عنوان نتیجه پیشنهاد می شود برای پسرهای 3-6 سال در حیاط، زمین های چمن، درختان بلند و گیاهان خوش بو در کنار پیش بینی مکانی برای نمایش دوره ای چارپایان حتماً وجود داشته باشد. همچنین طراحی مسیر عبوری با خط کشی عابر پیاده و فضای زمین بازی های توپی گروهی برای پسران در نظر گرفته شود. پیشنهاد می شود برای دخترهای 3-6 سال در حیاط، امکان کاشت درختچه و گیاهان رنگی میسر باشد و مکانی برای قفس ماکیان/خرگوش/گوسفند در نظر گرفته شود. وجود فضاهای سایه انداز و نیمه باز همراه با تزئینات برای دختران مؤکداً قابل توصیه است و پیشنهاد می شود وسایل بازی آنها رنگارنگ همراه با تزئینات باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Design solutions for children's outdoor educational space based on the assessment and analysis of the needs of girls and boys 3-6 years old

نویسندگان [English]

  • reyhaneh sadat tabatabaei yeganeh 1
  • minoo shafaei 2
  • farhang mozaffar 3
  • bahram Saleh Sadeghpour 4
1 Lecturer in Architecture, Faculty of Architecture and Urban Planning, University of Science and Technology
2 Architecture & Urbanism Department, Isfahan University of Art, Isfahan, Iran
3 Architecture & Urbanism Department, Iran Universities of Science and Technology, Tehran, Iran
4 Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Shahid Rajaee University, Tehran, Iran
چکیده [English]

One of the important factors in the emergence and increase of creativity of children is the educational environment. The present research is practical and its research method is survey-exploratory with a descriptive method. In this research, in order to understand the needs and expectations of children from the educational open space, drawing, observation and semi-structured interviews were used for children to obtain the necessary information about the children's preferred open space. The population of interest is 3-6 year old children in kindergartens and preschools in Tehran and the sample size is 25 boys and 35 girls who were selected by simple random method. Then, all the information in the children's drawings were classified according to the child's gender, according to the categories that corresponded to the objectives of the literature, and finally, after the interpretation and qualitative analysis of the pictures, with the help of 5 teachers A child with a history of more than 15 years and a master's degree/doctorate in psychology/educational sciences, using the Delphi method, the results were summarized. The findings showed similarities and especially differences for girls and boys, and as a result, it is suggested for boys aged 3-6 in the yard, grassy fields, tall trees and fragrant plants, in addition to predicting a place to display the period. There must be four-legged animals. Also, the design of the passageway with pedestrian markings and space for group ball games for boys should be considered. It is suggested that for 3-6 year old girls, it is possible to plant shrubs and colorful plants in the yard and consider a place for a chicken/rabbit/sheep cage. The presence of shaded and semi-open spaces with decorations is strongly recommended for girls, and it is suggested that their play equipment be colorful with decorations.

کلیدواژه‌ها [English]

  • open educational space, children 3-6 years old, children'
  • s drawing, needs of boys and girls, creativity