بررسی تأثیر احداث پل عابر پیاده مکانیزه در کاهش تصادفات و افزایش ایمنی عابران کم‌توان (مطالعه موردی: شهر اصفهان)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده عمران و حمل‌ونقل، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

2 عمران- راه و ترابری، مؤسسه آموزش عالی دانش‌پژوهان پیشرو، اصفهان، ایران

چکیده

فراهم کردن امکان استفاده عموم مردم از پیاده‌روی، یکی از ارکان دستیابی به حمل‌ونقل پایدار به شمار می‌رود. با توجه به اینکه درصد قابل‌توجهی از تلفات ناشی از تصادفات رانندگی مربوط به عابران پیاده و مخصوصاً کودکان و افراد مسن است، مسأله ایمنی عابران پیاده کم‌توان خودنمایی می‌کند. پل‌های هوایی عابر پیاده برای بالا بردن امنیت جسمانی عابران و جلوگیری از اختلاط سواره و پیاده احداث می‌شوند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی میزان ارتباط تصادفات عابران دو گروه سنی کم‌توان با ساعات تصادف و سن آن‌ها است، همچنین تأثیر پل‌های عابر پیاده مکانیزه در کاهش تصادفات عابران ارزیابی و تخمین زده می‌شود. در این مقاله به گردآوری آمار تصادفات عابر پیاده سال‌های 1391 تا 1395 در دو گروه سنی کودکان و سالمندان شهر اصفهان پرداخته و با استفاده از مطالعات میدانی و استفاده از روش رگرسیون لجستیک، مدل عبور از پل با توجه به سن حاصل گردیده است. نتایج این تحقیق نشان دادند میزان تصادفات عابر پیاده با سن و ساعات تصادف رابطه معنی‌داری دارند. به نظر می‌رسد مکانیزه شدن می‌تواند به افزایش عبور عابران از پل‌های عابر کمک نماید، کاربران بیش از 64 سال با میانگین 8/76 درصدی در مطالعه میدانی بیشترین استقبال از مکانیزه کردن پل­ها را داشته‌اند ولی کماکان 2/30 درصد افراد پل عابر را مؤثر نمی‌دانند. سرعت خودروهای عبوری و نرده‌های محدودکننده زیر پل عابر از عوامل مؤثر در عبور عابران از روی پل‌های عابر پیاده است. وجود آسانسور در کنار پل‌های عابر پیاده می‌تواند کمک شایانی به عبور ناتوانان از روی آن‌ها بکند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Effect of Mechanized Pedestrian Overpass to Reduce Accidents and Improve the Safety of vulnerable Pedestrians (Case Study: Esfahan)

نویسندگان [English]

  • Mohsen i Aboutalebi Esfahan 1
  • Alireza Afshari 2
1 Assistant Professor, Civil & Transportation Engineering Department, University of Isfahan, Esfahan.
2 M.Sc., Civil Engineering Department, Daneshpajoohan Pishro Higher Education Institute. Esfahan.
چکیده [English]

Walking in public spaces is one of the sustainable transport achievement pillars. High amount of driving accident fatalities, which are related to pedestrians specially children and elderlies, emphasis on the importance of vulnerable pedestrian safety. So, pedestrian overpass are constructed to enhance the user physical safety and protect the interface of vehicles and pedestrians. The aim of this research is to study the relationship between amount of vulnerable pedestrians’ accidents, time and age of injuries, in addition, the effect of mechanized pedestrian overpass on decreasing the passersby accidents. This article has compiled Isfahan pedestrian accidents statistics between 1391 to 1395 in two age groups of children and the elderlies and derived bridge crossing model according to age with using field studies and logistic regression method. The results showed that the rate of pedestrian accidents are correlated with age and time of the accidents. It seems that mechanization can help to increase the pedestrian bridges usage. Users who are more than 64 years old with an average of 76/8% had the most welcoming of automatic bridges but still 30.2% of people are not agree with this viewpoint. Speed of passing vehicles and the limiting fences under overpasses are effective factors for using pedestrian bridges. Also accessibility to elevator next to the pedestrian bridges can be helped to pass on more easily.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Pedestrian Bridge
  • Esfahan Accidents
  • Pedestrian Safety
  • Logistic Regression Analysis
  • حاج علی، محمد، حسن ذوقی، و محمدرضا ملک.1390. شناسایی عوامل مؤثر بر ایمنی عابران پیاده در معابر و ارائه راهکارهایی جهت افزایش ایمنی آن‌ها. یازدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل‌ونقل و ترافیک، تهران.
  • حسن‌پور، شهاب، و محمود صفار زاده. 1392.تحلیل و ارزیابی عوامل مؤثر بر میزان انگیزش عدم استفاده عابران از پل‌های غیرمکانیزه؛ مطالعه موردی: شهر بروجرد. دوازدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل‌ونقل و ترافیک ایران، تهران. سازمان حمل‌ونقل و ترافیک تهران، معاونت حمل‌ونقل و ترافیک و ترافیک شهرداری تهران.
  • رزاقی، علیرضا، علیرضا صالحی، خدیجه حیدری، و فرزانه ذوالعلی.1393. انگیزه‌های رفتاری مؤثر در استفاده از پل‌های عابر پیاده در بین عابران: یک مطالعه کیفی. سومین کنفرانس ملی تصادفات جاده‌ای، سوانح ریلی و هوایی، دانشگاه آزاد واحد زنجان.
  • زادولی خواجه، شاهرخ، و فاطمه زادولی.1393. بررسی عوامل مؤثر در تصادفات عابران پیاده در شهر ارومیه. فصلنامه راهور 11(27): 27-51.
  • سالنامه آماری پلیس راهور فرماندهی انتظامی استان اصفهان. 1395.
  • سالنامه آماری مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان. 1395.
  • سالنامه آماری معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان. 1394.
  • سلطانی، علی، و سمانه مزینی. 1389. بررسی عوامل اثرگذار بر تمایل شهروندان به استفاده از پل‌های عابر پیاده. نشریه جغرافیا و برنامه‌ریزی 15 (32): 95-124.
  • عباسی، ساحل. 1394 . مرگ ۵۰۰۰ عابر پیاده در ایران، سرعت ۳۰ کیلومتر در شهر خطر تصادف با عابران را تا ۹۰ درصد کاهش می‌دهد. قدس آنلاین.  http://www.irna.ir/fa/News/81847396
    (دسترسی در6/1394).
  • قدیر زاده، محمدرضا، سعید هاشمی نظری، احمدعلی اکبری کامرانی، رضا فدای وطن، کیوان دواتگران، و داود میر ترابی.1391. وضعیت مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات رانندگی در سالمندان ایران طی سال‌های 1385 الی 1387. مجله سالمندی ایران 7 (1): 49-56.
  • قنبری، علی، نسرین صالحی دهنو، فرزانه مسلمی حقیقی، و مائده ترابی.1392. بررسی میزان شیوع و عوامل مرتبط با زمین خوردن در سالمندان بالای 55 سال شهر شیراز. مجله علمی پژوهشی سالمندی ایران 8 (1): 64-70.
  • معینی، مهدی.1394. شهرهای پیاده مدار. تهران: انتشارات آذرخش.
  • هاشمی نظری، سید سعید، احمدعلی اکبر کامرانی، رضا فدای وطن، محمدرضا قدیر زاده، کیوان دواتگران، و سید داود میر ترابی.1392. وضعیت مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات رانندگی در سالمندان ایران طی مهروموم‌های 1385 الی 1387. مجله علمی پژوهشی سالمندی ایران 7 (1): 49-56.
  • Rettin, Richard A. 2003. A Review of Evidence-Based Traffic Engineering Measure to Reduce Pedestrian - Motor Vehicle Crashes. Insurance Institute for Highway Safety. Arlington.
  • Global status report on road safety. 2013. supporting a decade of action. Geneva, World Health Organization.
  • Nteziyaremye, Pascal. 2013. Understanding Pedestrian Crossing Behaviour: A Case Study In The Western Cape, South Africa. Stellenbosch University.
  • Provisional Review of Fatalities. 2015. Road Safety Authority.
  • Sang-kweon P.2008.Senior Research and Education Institute for Transportation Safety. Korea Transportation Safety Authority (KOTSA).