- اسدپور، علی، نیکونام نظامی، هادی، و امیدیاننیا، علیرضا. (1397). تحلیل مؤلفههای تصور ذهنی ارزیابانه شهروندان از دروازه قرآن شیراز و بافت پیرامون آن. معماری و شهرسازی ایران، 9(16)، 68-53.
- آهور، ایران. (1392). از بازار تا مگامال: تحلیل فضاهای تجاری - تفریحی و فراغتی. تبریز: انتشارات فروزش.
- ایزدپناه، محبوبه، و حبیبی، میترا. (1397). تحلیل و ارزیابی جایگاه مالها بهمثابه فضای عمومی، مطالعه موردی: مرکز خرید پالادیوم تهران. شهرپایدار، 1(4)، 33-54.
- بهزادیپور، حامد، داودپور، زهره، و ذبیحی، حسین. (1401). سنجش ابعاد ادراک محیطی شهروندان در میان ساختمانهای بلندمرتبه، نمونه موردی: منطقه 22 شهر تهران. تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی، 22(64)، 349-368.
- بنتلی، ای ین. (1398). محیطهای پاسخده: کتابی راهنما برای طراحان (ترجمه مصطفی بهزادفر). تهران: انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران.
- پاکزاد، جهانشاه. (1393). راهنمای طراحی فضاهای شهری در ایران. تهران: انتشارات وزارت مسکن و شهرسازی.
- حاجیاحمدی همدانی، آذین، ماجدی، حمید و جهانشاهلو، لعلا. (1397). معیارهای مؤثر بر شکلگیری تصویر ذهنی زنان از فضای شهری مطلوب مطالعه موردی: شهر تهران. مطالعات شهری، 28، 16- 3.
https://doi.org/10.34785/J011.2018.012
- حبیبی، رعنا سادات. (1387). تصویرهای ذهنی و مفهوم مکان. هنرهای زیبا، 35، 50-39.
https://jhz.ut.ac.ir/article_27120.html
- حبیبی، سید محسن. (1394). قصه شهر، تهران، نماد شهر نوپرداز ایرانی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
- حبیبی، سیدمحسن. (1394ب). جزوه کلاسی درس سیر اندیشهها در شهرسازی (مقطع دکتری دانشگاه آزاد اسلامی قزوین). قزوین: دانشگاه آزاد اسلامی.
- حبیبی، سید محسن. (1378). فضای شهری، حیات واقعهای و خاطرههای جمعی. صفه، 9(28)، 16-21.
https://ecc.isc.ac/showJournal/609/376/4006
- دانشپایه، نسار و حبیب، فرح. (1396). معیارهای اصلی شکلگیری حس مکان در پهنههای توسعه جدید شهری (نمونه مطالعه: منطقه 22 و منطقه 4 شهرداری تهران). مطالعات شهری، 7(25)، 30-17.
https://doi.org/10.34785/J011.2018.021
- داورپناه، افشین. (1391). مقدمهای بر مدیریت و کاربرد نمادها و نشانههای فضای شهری. تهران: انتشارات دریافت.
- راپاپورت، اموس. (1392). معنی محیط ساختهشده (ترجمه فرح حبیب). تهران: سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران.
- رفیعیان، مجتبی و رفیعیان، محسن و بمانیان، محمدرضا. (1398). تحلیلی بر ادراک کیفیت معنای مکان با تأکید بر مکانهای عمومی شهر یزد. پژوهشهای جغرافیای انسانی، 51(2)، 428-411.
https://doi.org/22059/10/JHGR.225301/2017.1007389
- رفیعیان، محسن. (1396). کیفیت معنای مکانهای عمومی شهری در اندیشه اسلامی و ایرانی (رساله دکتری شهرسازی). دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس تهران، ایران.
- رفیعیان، مجتبی و همکاران. (1391). اطلس شهر قزوین. قزوین: سازمان خدمات طراحی شهرداری قزوین.
- سرخیلی، الناز، رفیعیان، مجتبی، و تقوایی، علیاکبر. (1396). تقابل پایداری ابر پروژههای شهری: ارزیابی پایداری پروژههای بزرگمقیاس در شهر مشهد. جغرافیا و توسعه فضای شهری، 4(2)، 41-25.
https://doi.org/10.22067/gusd.v4i2.53476
- شاهین راد، مهنوش، رفیعیان، مجتبی، و پورجعفر، محمدرضا. (1398). خوانش قصههای جامعه از متن فضای شهری: تقویت و تداوم حس مکان. معماری و شهرسازی آرمانشهر، (27)، 129-119.
https://doi.org/22034/10/AAUD.92454/2019
- شهابی، محمود و فاضلی، نعمت. (1394). نشست علمی از بازار تا مگامال. تاریخ مراجعه 03023/1401. قابلدسترس در:
https://shahrvandnewspaper.ir/Modules/News/PrintVer.aspx?News_Id=33548&V_News_Id=&Src=Main
- شولتز، کریستیان نوربرگ. (1396). روح مکان بهسوی پدیدارشناسی معماری (ترجمه محمدرضا شیرازی). تهران: رخداد نو.
- شیعه، اسماعیل و حاجیانی، مهسا. (1398). تأثیرات مگامالها بر هویت محلهای در شهر تهران مطالعه موردی: اطلس مال نیاوران. شهر ایرانی اسلامی، 9(36)، 69-81.
https://doi.org/1001/20.2228639/1.9/1398.6/36.5
- فیضآبادی، محمود. (1394). زیست بازار رویکردی نو برای طراحی و بازآفرینی مفهوم کهن بازار در دوران معاصر. (موردمطالعه: بازار بزرگ ملل مشهد). ایده، 1(2)، 14-3.
- فیضی، محسن، و اسدپور، علی. (1392). ادراک شهروندان از منظر ساختمانهای بلند شهری نمونه موردی هتل چمران شیراز. معماری ایرانی، 3، 121-107.
https://jias.kashanu.ac.ir/issue_15323_15324.html
- کاظمی، عباس، و امیرابراهیمی، مسرت. (1400). مطالعه ابعاد فرهنگی و اجتماعی مگامالها و مجتمعهای بزرگ تجاری. تهران: مرکز مطالعات و برنامهریزی شهرداری تهران.
- کاظمی، عباس. (1401). پرسه زنی و زندگی روزمره ایرانی. تهران: فرهنگ جاوید.
- گلکار، کورش. (1387). محیط بصری شهر؛ سیر تحول از رویکرد تزیینی تا رویکرد پایدار. فصلنامه علوم محیطی، 5(4)، 114-95.
https://envs.sbu.ac.ir/article_96898.html
- لاند، نیک. (1395). زبان و اندیشه (ترجمه حبیب ا...قاسمزاده). تهران: انتشارات ارجمند.
- لینچ، کوین. (1395). تئوری شکل شهر (ترجمه سید حسین بحرینی). تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
- نسر، جک. (1400). تصویر ارزیابانه از شهر (ترجمه سمیه فرخیده). تهران: نشر آرمانشهر.
- نقی زاده، محمد. (1390). نظریه فضای حیات طیبه: شهر آرمانی. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.
- نظیف، حسن و مطلبی، قاسم. (1398). ارائه مدل مفهومی از خوانایی با تکیهبر تصور ذهنی. باغ نظر، 16(78)، 69-76.
https://doi.org/22034/10/BAGH.187359/2019.4156
- وحدت، سلمان، کریمی مشاور، مهرداد، و بخشی بالکانلو، عادل. (1396). تحلیل فضایی مکانی عوامل مؤثر در ایجاد معنای مکان از دیدگاه کاربران و شهرسازان. نمونه موردی: شهر ارومیه. آمایش جغرافیایی فضا، 7(26)، 143-129.
https://gps.gu.ac.ir/article_60544.html
- Alwaer, H., Sibley, M., & Lewis, J. (2008). Factors and Priorities for Assessing Sustainability of Regional Shopping Centres in The Uk. Architectural Science Review, 51(4). 391-402.
https://doi.org/10.3763/asre.2008.5143
- Assche, K.V., Duineveld, M., Jong, H. D., & Zoest, A.V. (2012). What Place is This Time? Semiotics and the Analysis of Historical Reference in Landscape Architecture. Journal Of Urban Design, 17(2), 233-254.
https://doi.org/10.1080/13574809.2012.666207
- Auge, M. (2011). Non-Places: An Introduction to Supermodernity. Warsaw: National Scientific Publishing House.
- Carmona, M. (2021). Public Places, Urban Spaces: The Dimensions Of Urban Design. New York: Routledge.
- Childs, M.C. (2008). Storytelling and Urban Design. Journal of Urbanism, 1(2), 173- 186.
https://doi.org/10.1080/17549170802221526
- Cole, Z., Holland, S., & Donohoe, H., (2015). A social values typology for comprehensive assessment of coastal zone ecosystem services. Nat. Resour, 28(12), 1290-1307.
https://doi.org/1080/10/2015/08941920.1020580
- Daniel, E., & Pasquire, C. (2017). Social Value Evidencing Toolkit (SVET): A Framework for Social Delivery on Highways England Infrastructure Schemes. Centre for Lean Projects, Nottingham Trent University. Nottingham: Nottingham Trent University Publications.
- De Magalhaes, C. & Trigo, S. (2017). Contracting Out Publicness: The Private Management of The Urban Public Realm and Its Implications. Progress In Planning, 115, 1-28.
https://doi.org/10.1080/13574809.2010.502347
- De Vreese, R., Leys, M., Fontaine, C.M.M., & Dendoncker, N. (2016). Social mapping of perceived ecosystem services supply-The role of social landscape metrics and social hotspots for integrated ecosystem services assessment, landscape planning and management. Indicat, 66(July), 517-533.
https://doi.org/10.1016/j.ecolind.2016.01.048
- Filep, C.V., Tompson-Fawcett, M., & Rae, M. (2014): Built Journal of Urban Design, 19(3), 298_316.
https://doi.org/10.1080/13574809.2014.890043
- Flyvbjerg, B. (2014). What You Should Know About Megaprojects and Why: An Overview. Project Management Journal, 45(2), 6-19.
https://doi.org/10.1002/pmj.21409
- Franck, G. (2010). Architektonische Qualität Und Raumplanung. Zürich: Niggli
Hourcade, B., & Habibi, S. M. (2011). Atlas Of Tehran Metropolis. Tehran: Tehran Geographic Information Center, Municioality of Tehran.
- Gilderbloom, J., & Brazley, P. (2005). HOPE VI: A Study of Housing and Neighborhood Satisfaction. Louisville: University of Louisville.
- Gomes, R. M., & Paula, F. D. (2017). Shopping mall image: systematic review of 40 years of research. The International Review of Retail, Distribution and Consumer Research, 27, 1-27.
https://doi.org/10.1080/09593969.2016.1210018
- Haughton, G., & Hunter, C. (1994). Sustainable Cities. London: Jesica Kingsley.
- Herzog, T. R., Kaplan, S., & Kaplan, R. (1982). The prediction of preference for unfamiliar urbanplaces. Population and Environment, 5(1), 43-59.
https://link.springer.com/article/10.1007/BF01359051
- Ilhan, D. O. (2020). A Practical Multiple Factor Index Model for Shopping Center Investment Decisions in Istanbul (Ph.D. Desertation, Faculty of Social Science). University Of Isik, Turkey.
- Jäger, P. F. (2016). Where The Whole City Meets: Youth, Gender and Consumerism In The Social Space Of The Mega Shopping Mall In Aktobe, Westernkazakhstan. Journal Of Central Asian Survey, 35(2), 178-194.
https://doi.org/10.1080/02634937.2016.1149965
- Kathiravelu, L. (2016). Migrant Dubai: Low wage workers and the construction of a global city. Berlin: Springer.
- Kaplan, R., & Kaplan, S. (1989). Experience of Nature. New York: Cambridge
- Krolewicz, A. (2015). Shopping centre as a non-city in the city. Architecture Civil Engineering Environment, 8(1), 13-20.
https://www.acee-journal.pl/1,7,34,Issues.html
- Lehtonen, M. (2014). Evaluating megaprojects: From the ‘iron triangle’ to network mapping. Evaluation, 20(3), 278-295.
https://doi.org/10.1177/1356389014539868
- Lewicka, M. (2011). Place Attachment, Place Identity, And Place Memory: Restoring the Forgotten City Past. Journal Of Environmental Psychology, 28, 209-231.
https://doi.org/10.1016/j.jenvp.2008.02.001
- Logan, W. (2016). Cultural diversity, cultural heritage and human rights: towards heritage management as human rights-based cultural practice. In World heritage management and human rights(pp. 19-32). London: Routledge.
https://www.routledgehandbooks.com/doi/10.4324/9781315613031.ch25
- Lim, W. S. W. (2000). Memories and urban places. City, 4(2), 270-277.
https://doi.org/10.1080/13604810050147875
- Moazemi, S. (2018). The Revitalization of Urban Fabric in Contemporary Public Spaces; A Case of Shopping Spaces. A+ Arch Design International Journal of Architecture and Design, 4(2), 1-10.
https://dergipark.org.tr/en/pub/aarch/issue/44020
- Montgomery, J. (2008). The New Wealth of Cities; City Dynamics and the Fifth Wave. Hampshire: Ashgate.
- Mulholland, C., Ejohwomu, O. A., & Chan, P. W. (2019). Spatial-temporal dynamics of social value: Lessons learnt from two UK nuclear decommissioning case studies. Journal of cleaner production, 237, 117677.
https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2019.117677
- Nadeau, J., Heslop, L., O’reilly, N., & Luk, P. (2008). Destination In A Country Image Context. Annals Of Tourism Research, 35(1), 84–106.
https://doi.org/10.1016/j.annals.2007.06.012
- Patala, S., Jalkala, A., Karsanen, J., vaisanen, S., Tuominen, & V. Soukka, R. (2015). Sustainable value propositions: framework and implications for technology suppliers. Mark. Manag. 59 (November), 144-156.
https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2016.03.001
- Polic, M., Repovs, G., Natek, K., Klemencic, M., Kos, D., Ule, M. & Kucan, A. (2005). A Cognitive Map of Slovenia: Perceptions of The Regions. International Journal of Psychology, 40(1), 27-35.
https://doi.org/10.1080/00207590444000113
- (2014). What Makes a Successful Place? Available at: www.PPS.org (Accessed on Agu. 2014).
- Punter, J., & Carmona, M. (1997). The design Dimention of Planning: Theory. Content and Best Practice for Design Policies. London: E & FN Spon.
- Raiden, A. Lossemore, M., King, A., & Gorse, C. (2019). Social Value in Construction. London: Routledge.
https://doi.org/10.1201/9781315100807
- Raszkowski, A. (2012). The importance of city image in socio-economic development. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 29, 335-344.
https://repozytorium.ur.edu.pl/items/544da820-944c-48b3-8b6a-121b6641010a
- Relph, E. (1976). Place and Placelessness. London: Pion.
- Ryan, B. D.(2013). "Chapter 9 The Metastasizing Megaproject: Urban Design and “Monstrous Moral Hybrids” in the American City", del Cerro Santamaría, G. (Ed.) Urban Megaprojects: A Worldwide View (Research in Urban Sociology, Vol. 13), Emerald Group Publishing Limited, Bingley, pp. 211-233.
https://doi.org/10.1108/S1047-0042(2013)0000013014
- Scanell, L., & Gifford, R. (2010). Defining Place Attachment: A tripartite Organizing Framework”. Journal of Environment Psychology, 30, 1-10.
https://doi.org/10.1016/j.jenvp.2009.09.006
- Shawket I. M. (2018). Identity In Urban Spaces of Residential Compounds: Contributing to a Better Environment. Hbrc Journal, 14(2), 235-241.
https://doi.org/10.1016/j.hbrcj.2016.08.003
- Sherrouse, B. C., Semmens, D. J., & Clement, J. M. (2014). An application of Social Values for Ecosystem Services (SolVES) to three national forests in Colorado and Wyoming. Ecological Indicators, 36, 68-79.
https://doi.org/10.1016/j.ecolind.2013.07.008
- Stedman, R.C. (2016). Subjectivity And Social-Ecological Systems: A Rigidity Trap (And Sense of Place as A Way Out). Sustainability Science, 11(6), 891–901.
https://doi.org/10.1007/s11625-016-0388-y
- Taghizadehvahed, N. (2015). A Comparative Study of Covered Shopping Spaces: Covered Bazaars, Arcades, shopping malls (MSc Thesis). School Of Natural and Applied Sciences, Middle East Technical University, Turky.
- van Riper, C. J., Kyle, G. T., Sherrouse, B. C., Bagstad, K. J., & Sutton, S. G. (2017). Toward an integrated understanding of perceived biodiversity values and environmental conditions in a national park. Ecological indicators, 72, 278-287.
https://doi.org/10.1016/j.ecolind.2016.07.029
- Windsong, E. (2010). There Is No Place Like home: Complexities in Exploring home And Place Attachment. The Social Science Journal, 47, 200-215.
https://doi.org/10.1016/j.soscij.2009.06.009